Šití kapes na příruční kapsář

2. března 2012 v 8:41 |  Návody, postupy
Šily jsme s holkama švadlenkama další společné dílo - kapsář ve skupince 13 nadšenkyň. Abychom se ujednotily, nafotila jsem jednoduchý návod na jedno z možného přišívání kapes. Je to tak jednoduché, že návod nejspíš vůbec není třeba, ale opět se vracím ke svým začátkům, kdy jsem byla ráda za sebejednodušší radu, a proto - když už je napsán, ho vkládám i sem. Nechávám jej včetně našich rozměrů, ale možnosti jsou samozřejmě neomezené.

!! UPOZORNĚNÍ pro švadlenky, co nově šijí adventní kalendář !!
Z tohoto návodu pro nás platí jen postup šití kapsy. Ne poklad, rozmístění ani rozměr kapsy - opravdu jen "princip výroby" kapsy.

Každá si připravíme čtverec 52 x 52cm a vyztužíme jej dle vlastních zásob a předpokládaného využití (zda ponese lehké nebo těžší věci) - podžehlit ronarem, sakonem, vliselínem nebo raději podšít plátnem, ať se nám časem neudělají vlnky. S plátnem jen obšijeme těsně okolo kraje. Barvu doporučuji decentní.
Takto na něm bude přišito 12 kapes - uvedené míry jsou čisté - stříháme větší o švové přídavky. Možností jejich přišití je samozřejmě víc.

Máme podkladový čtverec (na obr.úplně vlevo, jen vzorový malý), kapes děláme dost, tak doporučuji např. papírovou šabonu 22cm x 12cm a podle ní střihneme látku na kapsu (rozměr výsledné kapsy + přídavek na švy a to ve dvojité výšce).

Přehneme látku v půli a spodní polovinu ozdobíme (nebo ne) aplikací, knoflíčkem ...

Přeložíme napůl lícem k sobě a po stranách sešijeme - horní šev na obrázku drží krajku. Poté maličko zastřihneme růžky, abychom je měly po protočení pěkné (viz pravá strana) - všichni známe od Bell.

Protočíme, srovnáme růžky, můžeme a nemusíme prošít horní okraj a máme krásnou čistou nazdobenou kapsu. Jediný nezačištěný je spodní okraj.

Vezmeme podkladový čtverec a vyměříme SPODNÍ linku kapsy. Tu položíme lícem na líc podkladu vzhůru nohama vůči sobě - tak aby její spodní linka ležela na té vyměřené. Přišijeme rovným stehem, pak opět střihneme růžky a nezačištěný okraj přišijeme k podkladu entlovacím stehem.
Čistější alternativou je zahnout a zažehlit nezačištěné kraje dovnitř kapsy a otvor uzavřít přišitím rovným stehem na podklad.

Okraj v kapse nijak neruší ani se o něj obsah nezachytává.

A v banálním postupu jsme na jednoduchém konci. Kapsu zkrátka překlopíme nahoru a přišijeme kraje. Doporučuji šít odspodu, kdyby se nám látka hnula, ať nám tam nezůstane varhánek. Nahoře více zapošít nebo udělat trojúhelníčky jako Bell.

Zadní strana podkladu bude po dokončení předního dílu schována, takže si s ní nelámeme hlavu. (Použila jsem pevnější látku, tak není vyztužena.)

Jen příklad - na svém starém kapsáři jsem přišívala boky jen ručně vyšívací bavlnkou, horní krajíček je prošit asi 3x a krásně v pohodě drží.

PS - na starém kapsáři až nečekaně hodně využívám jehelníček našitý místo jedné z kapes. Je jen z napůl přeloženého filcu, vyplněného cca dvěma vrstvami vatelínu a přišitý sashiko ručně předním stehem.